Aktuellt
nummer
Filosofiska Notiser
Årgång 3, Nr 2, Augusti 2016
Hela numret som PDF
Ralph W. Clark
Moral Value Property Projectivism
Abstract
I describe and then raise objections to what may be referred to
as the Hume/Blackburn account of a projectivist view of the nature
of moral values. One of the objections is that a category mistake
is present in the claim that attitudes or feelings can be projected
onto the world as a factor in the constitution of value properties.
In order to avoid this and other objections, "moral value property
projectivism" involves the projection of properties rather than
attitudes or feelings. These properties are located in individual
states of human consciousness. I focus on two such properties, which
I designate goodness and badness, and which I argue are most immediately
projected in such fashion as to give rise to general value properties.
The constitution of moral value properties requires additional steps.
The view I defend is a version of naturalism and moral realism.
Ladda
ned PDF
Robert Callergård
Remarks on Thomas Reid's allegedly Newtonian Science of the Human
Mind
Abstract
It is commonly assumed that Thomas Reid advocated a Newtonian
approach to the study of mental phenomena. I argue to the contrary
that there are few good philosophical reasons for such a characterization.
Reid is highly critical of attempts to model the study of mind
on the model of physics. Typical features of physical theory that
Reid rejects for the study of mind are measurement of quantities,
multi-layered axiomatic structure, and any analogy between mental
and material phenomena. The only similarity there is between the
study of material phenomena and mental phenomena is that both,
according to Reid, are concerned with laws of nature. But quite
unlike physics, in which laws serve as the backbone of theory
(description, explanation), laws have an almost negligible part
to play in Reid's treatment of mental phenomena. A main reason
for this, I suggest, is that most operations of the mind typically
involve exercise of active power, that is, we take part in them
as agents, we engage in them.
Ladda
ned PDF
Daniel Rönnedal
Den Gyllene Regeln och Substitutionsfunktioner
Abstrakt
Enligt den s.k. gyllene regeln bör vi behandla andra så som vi
själva vill bli behandlade. Det här är en princip som kan uttryckas
och tolkas på många olika sätt. "Allt ni vill att andra
gör för er det skall ni också göra för dem" är en annan formulering.
Denna sats antyder att regeln kan förstås på ett sådant
sätt att den handlar om alla (typer av) handlingar. Men
vad innebär det? I den här uppsatsen undersöker jag några olika
preciseringar. Jag går igenom hur man kan förstå uttrycket "alla
handlingar" med hjälp av substitutions-funktioner som ersätter
handlingspredikat med välformade formler. Jag visar hur man med
denna tolkning som utgångspunkt kan härleda en mängd normer som
alla tycks följa ur den gyllene regeln. Enligt denna läsning är
principen potentiellt mycket kraftfull och användbar. Tolkningen
leder emellertid även till vissa tekniska problem som talar för
att den är alltför stark. Jag visar därefter hur dessa problem
kan lösas.
Ladda
ned PDF
Daniel Rönnedal
Den Gyllene Regeln och Intra- och Interpersonella Viljekonflikter
Abstrakt
Enligt den s.k. gyllene regeln bör vi behandla andra så som vi
själva vill bli behandlade. Denna historiskt mycket inflytelserika
princip är fortfarande en av de mest spridda och allmänt accepterade
normer som någonsin formulerats. Alla världsreligioner tycks innehålla
någon variant av denna maxim och mängder av filosofer har också
accepterat den i en eller annan form. Men regeln har också kritiserats
och det tycks finnas många möjliga tolkningar som har problematiska
konsekvenser. I den här uppsatsen diskuterar jag en mängd argument
emot den gyllene regeln som alla i någon mening går ut på att
principen tillsammans med vissa andra rimliga antaganden är inkonsistent.
Därefter visar jag hur dessa argument kan besvaras och hur den
gyllene regeln kan försvaras. I ljuset av vår diskussion tycks
vi kunna dra följande slutsatser. (1) Det finns tolkningar av
den gyllene regeln som har problematiska konsekvenser och som
vi därför troligtvis bör undvika. (2) Inte alla tolkningar av
denna princip drabbas av de argument som diskuteras i den här
uppsatsen. (3) Då man försöker avgöra värdet hos denna norm bör
man försöka fokusera på de bästa möjliga tolkningarna.
Ladda
ned PDF
Daniel Rönnedal
Den Gyllene Regeln och Egoismen
Abstrakt
Enligt den gyllene regeln bör vi behandla andra så som vi själva
vill bli behandlade. Det här är en mycket gammal moralisk princip
som är känd sedan tusentals år och som i någon form tycks vara
en del av alla världsreligioner. Många filosofer från olika kulturer,
traditioner och historiska perioder har också accepterat denna
princip. I den här uppsatsen argumenterar jag för att det i normala
fall ligger i vårt eget intresse att följa den gyllene regeln,
att det finns goda egoistiska skäl att leva i enlighet med denna
norm. Mitt argument inkluderar två essentiella premisser: att
andra tenderar att behandla oss så som vi behandlar dem, och att
det ligger i vårt eget intresse att vi blir behandlade så som
vi vill bli behandlade. Slutsatsen är att även om det inte alltid
är fallet att andra behandlar oss så som vi behandlar dem och
det inte alltid ligger i vårt eget långsiktiga intresse att vi
blir behandlade så som vi vill bli behandlade, så är premisserna
sanna i normala fall.
Ladda
ned PDF
|