FILOSOFISKA NOTISER


Filosofiska Notiser Årgång 4, Nr 1, Januari 2017
Hela numret som PDF

Daniel Rönnedal
Värderelationer i Dyadisk Deontisk Logik

Abstrakt
Det finns minst fem olika värderelationer: bättre än, minst lika bra som, lika bra som, sämre än och minst lika dålig som. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka vilka formella egenskaper dessa relationer har och hur de förhåller sig till varandra i dyadisk deontisk logik. Vi bevisar fyra olika metateorem, som vart och ett innehåller en mängd satser som kan bevisas i dyadisk deontisk logik. Enligt det första teoremet är A bättre än B eller B bättre än A eller A och B lika bra (för alla A och B); och om A är bättre än B, så är B inte bättre än A och inte heller lika bra som A osv. Det andra teoremet handlar om vilka formella egenskaper de olika värderelationerna har. Vi bevisar t.ex. att alla värderelationer är transitiva, att lika bra som och minst lika bra som är reflexiva och att bättre än är asymmetrisk. Teorem tre visar att om två sakförhållanden A och B är lika bra, så står A i exakt samma värderelationer till andra sakförhållanden som B (och tvärtom). Teorem fyra visar att detsamma gäller för sakförhållanden som är nödvändigt ekvivalenta.

Ladda ned PDF


Daniel Rönnedal
Värderelationer och Monadiska Normer i Dyadisk Deontisk Logik

Abstrakt
Syftet med den här uppsatsen är att undersöka vilka förhållanden som råder mellan värderelationerna bättre än, minst lika bra som, lika bra som etc. och monadiska normer av typen "Det bör vara fallet att A", "Det är tillåtet att A" och "Det är förbjudet att A" i dyadisk deontisk logik. Jag kommer att bevisa ett antal intressanta teorem och undersöka några argument som går ut på att vår underliggande logik är för stark och/eller för svag, dvs. att vi kan bevisa för många och/eller för få satser med dess hjälp. Jag argumenterar för att dessa argument inte är konklusiva.

Ladda ned PDF


Olof Pettersson
Words of Desire: Poetry and Non-Rational Motivation in Plato’s Republic

Abstract
Although it is often acknowledged that poetry can only influence the non-rational part of the soul, this is rarely thought to be decisive for Plato’s argument. Poetry, instead, is taken to be psychologically corrupting because it is third removed from reality. By a closer look at Plato’s account of the address of poetry in the Republic, this paper argues that Plato takes poetry to be morally corrupting, not because of bad imitation, but because it represents and strengthens the illusory sentiments of an already corrupted character condition. Looking at the dialogue from this point of view can both help to clarify how the illusions of poetry are morally dangerous, and not just metaphysically wrong, and why Plato puts so much effort into explaining them.

Ladda ned PDF


Giuseppina Ronzitti
Intuitionism Without Intuition: Against the Phenomenological Account

Abstract
In this paper, we will consider the impact of the intuitionistic philosophical program on the intuitionistic mathematical program. In particular, we will concentrate on the phenomenological approach to the philosophy of intuitionism. We shall argue that recent attempts (such as that of Mark van Atten) to justify intuitionistic mathematics by appealing to Husserlian phenomenology are seriously contributing to the failure of the intuitionistic mathematical program. Our claim is that one of the main reasons for the failure of the intuitionistic mathematical program lies in the emphasis that is given to the philosophical program. Our thesis will be illustrated by an example: the phenomenological justification of the intuitionistic notion of choice sequence.

As a matter of fact, not much intuitionistic mathematics has been produced so far and, in this sense, we might say that the intuitionistic mathematical program is failing. Nevertheless, we think that the intuitionistic mathematical program might be defensible, but it should be defended directly, by the actual production of significant pieces of intuitionistic mathematics, rather than trying to legitimate its entities and principles of reasoning by appealing to philosophical theories.

It should be clear from the start that it is beyond the scope of this paper to criticize in detail the phenomenological approach to intuitionism. Our criticism is more of a methodological nature, and it amounts to saying that it does not appear to be a good strategy to require from mathematicians that they embrace phenomenology before actually doing intuitionistic mathematics.

Ladda ned PDF


Mark van Atten
Reply to 'Intuitionism Without Intuition: Against the Phenomenological Account'

Abstract
I am grateful to Dr Ronzitti for having taken the time to consider a phenomenological account of intuitionism, and of choice sequences in particular, and write down her critical reflections on it. But I'm afraid that 'Intuitionism Without Intuition: Against the Phenomenological Account' does not do much to advance the discussion. My principal reasons for thinking so are threefold:

1. The paper's presentation of the phenomenological account of choice sequences is incomplete in an essential way.

2. Of the two imagined (and negative) reactions to the phenomenological account, the first one is incoherent and the second highly implausible.

3. The paper's view on the relations between mathematics and philosophy leaves a mathematics that is a mere formalism and that is unrelated to the content of intuitionistic mathematics as developed by Brouwer and his followers. The label ‘intuitionism without intuition’ that Dr Ronzitti gives to her proposed mathematics is misleading at best.

Ladda ned PDF